De 5 meest betrouwbare tactieken voor B2B-leadgeneratie

By 5 november 2020Blog

Nieuwe leads zijn de sleutel tot meer business en daarmee de groei van jouw bedrijf. Dat geldt net zo goed voor B2B-sectoren als voor B2C-sectoren. Er zijn ontzettend veel manieren om die leads te genereren. Volgens sommigen is video daarvoor dé manier, terwijl anderen het juist zweren bij gepersonaliseerde e-mail campagnes. Uit de overdaad aan verschillende beschikbare B2B-leadgeneratie tactieken hebben wij de 5 beste keuzes voor je geselecteerd. Zo kun je je oriënteren op tastbare en bewezen effectieve tactieken, die hun waarde al keer op keer hebben bewezen!

1.Waardevolle content marketing

Voor bedrijven met interessante content, zoals artikelen, video’s en dergelijken, is dit een fantastische optie. Content marketing draait om het delen van waardevolle informatie, om zo je doelgroep te binden. Die content hoef je echter niet direct beschikbaar te hebben, want die kun je ook gaan creëren. Voordat je hiermee aan de slag gaat heb je vooral veel informatie over je doelgroep nodig. Welke taal spreken zij? Welke content vinden ze interessant? Naar wie wordt er geluisterd? Met welke informatie kun je ze helpen?

Zo leer je de doelgroep kennen en kun je hen blij gaan maken met content van hoge kwaliteit. Door hen te helpen, enthousiasmeren of informeren, ontstaat er vanzelf een koppeling naar en merkvoorkeur voor jouw organisatie. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de leads komen op die manier vanzelf jouw kant op. Een succesvolle contentstrategie richt zich dan ook altijd in de eerste plaats op de behoeften van je doelgroep en in de tweede plaats op het verkrijgen van leads.

2.Toegespitste LinkedIn campagnes

Het platform van LinkedIn wordt door iedereen die het kent geassocieerd met zakelijke relaties en vormt daarom een uitermate geschikte plek om B2B-leads te genereren. Omdat het platform veel specifieke, werk-gerelateerde informatie van haar gebruikers opslaat, kun je jouw advertenties heel specifiek richten op een bepaalde doelgroep. Dit wordt je vervolgens extra gemakkelijk gemaakt door de uitgebreide advertentiemogelijkheden binnen de advertentieomgeving van het sociale medium.

Daarnaast zijn de leads die voortkomen vanuit LinkedIn vaak van relatief hoge kwaliteit, omdat interesse op dit platform meer zegt dan op de meeste anderen. Simpel gezegd is men hier veel meer met hun werk bezig dan op een ander sociaal medium, waardoor je hun aandacht gemakkelijker kunt vangen voor een onderwerp dat daarmee in lijn ligt. Bij de allerbeste campagnes wordt vervolgens bijgehouden en geëxperimenteerd of die aandacht daadwerkelijk wordt gegrepen en vastgehouden. Zo gaan de advertenties steeds beter aansluiten op de gekozen doelgroep en leveren deze dus ook meer leads op.

3. Scherpe Google advertenties

Adverteren op Google is simpel en effectief, maar zeker niet eenvoudig. Google Ads campagnes zijn voor een veelvoud aan organisaties een belangrijke vorm van online marketing, maar juist het rendabel maken van zo’n campagne vormt soms een onmogelijke uitdaging. Waarom kiezen zoveel partijen dan voor adverteren in de zoekresultaten van Google? Met name omdat je altijd personen bereikt die al een zoekintentie hebben aangetoond. Zij zien jouw advertentie namelijk alleen wanneer zij op het door jou gekozen zoekwoord, of de zoekwoordcombinatie, zoeken.

De crux? Die zit in het kiezen van het juiste budget, de juiste keywords en de juiste spreiding van deze twee. Wanneer je een Google Ads campagne goed afstelt en doorlopend blijft verbeteren, genereer je heel effectief leads tegen een acceptabel tarief. Wanneer je hierin steken laat vallen kan het echter ook voorkomen dat je maar weinig leads genereert en wel ontzettend snel door je budget heen brandt. Verdiep je hier dus goed in, of laat je bijstaan, voordat je er mee aan de slag gaat.

4. Ongecompliceerde Facebook lead ads

Een mooie mogelijkheid voor leadgeneratie op Facebook, die overigens ook op LinkedIn bestaat, is de lead ad. Hierdoor is Facebook ook voor B2B uitdagingen een interessant platform geworden. Een lead ad werkt op basis van een ruil. Jij biedt de gebruiker iets aan, zoals bijvoorbeeld een gratis webinar of een leerzaam document. In ruil daarvoor geeft die gebruiker zijn of haar contactgegevens, vaak het e-mailadres, aan je door. De opzet van de advertentie is ontzettend eenvoudig en gebruiksvriendelijk, waardoor er vaak mooie resultaten worden behaald met dergelijke campagnes. Van hieruit kun je contact opnemen of die gebruiker specifieke advertenties laten zien. De intentie van deze persoon werd immers al duidelijk toen de contactgegevens werden opgegeven, dus de kans op een conversie is vrij groot. Net als met de contentstrategie is het vooral van belang dat hetgeen je aan de doelgroep biedt daadwerkelijk waarde heeft. Zo onderscheidt jouw advertentie zich van de rest!

5.Verdiepende e-mail marketing

Vaak verzamel je met de hiervoor genoemde Lead ads, maar ook op andere manieren, e-mailadressen van je doelgroep. Met e-mailmarketing kun je hen dan verder gaan benaderen, om te zien wie er uiteindelijk als lead uit de bus komt rollen. Een populaire tactiek hiervoor is de geautomatiseerde e-mailflow. Met verschillende e-mailprogramma’s kun je daarin precies bepalen welke e-mail iemand op welk moment moet ontvangen, waarna er na een vastgezette periode een vervolgmail wordt gestuurd. Zo neem je iemand mee in je verhaal, kun je extra service bieden bij verschillende touchpoints en vorm je een contact langzaam om tot warme lead. Hoewel je een e-mailadres al een lead zou kunnen noemen, zorg je er met deze tactiek voor dat het gauw duidelijk wordt welke leads hierbinnen het meest interessant zijn. Wil je dit succesvol doen, dan is het belangrijk dat je de volledige e-mailflow blijft optimaliseren op basis van de resultaten. Zo sluit deze steeds beter aan op de doelgroep en stijgt de relevantie, en dus het aantal opgeleverde warme leads, gestaag.

Wij helpen je graag!

Met de bovenstaande vijf B2B-leadgeneratie tactieken kun je dus aan de slag om op een betrouwbare manier meer leads te genereren! Toch kunnen we ons voorstellen dat je niet meteen weet hoe je dit aan moet pakken. Wij staan dan graag voor je klaar! Plan geheel vrijblijvend een gratis adviesgesprek in, dan maken we samen een vliegende start.