Wat is B2B-leadgeneratie?

By 15 april 2020september 29th, 2020Blog

Wat is B2B-leadgeneratie?  

Binnen de maritieme sector is het, net als in vrijwel iedere andere sector natuurlijk, van groot belang om voldoende nieuwe klanten binnen te halen. Eén van de meest gangbare manieren waarop dat wordt gedaan is door B2B lead generation in te zetten. Toch is het lang niet voor iedereen duidelijk wat dit nu eigenlijk precies inhoudt. Dat leggen we je dan ook graag uit aan de hand van deze blog! We gaan eerst dieper in op de twee aspecten waaruit B2B-leadgeneratie is opgebouwd, namelijk de generatie van leads en het verschil tussen B2B en B2C. Vervolgens vertellen we je ook meer over het belang van B2B-leadgeneratie binnen de maritieme sector, om je een compleet beeld te geven. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw door!  

Leads en leadgeneratie, wat zijn dat dan? 

Er bestaan allerlei verschillende definities voor de term lead. Dat is ook niet zo gek, want leads kunnen onderling ook heel erg van elkaar verschillen. In principe spreek je van een lead wanneer een bedrijf of persoon interesse heeft getoond in de zaken die jouw organisatie aanbiedt. Een lead zou dus een potentiële klant kunnen zijn, hoewel dit geen vereiste is. Zou iedere website bezoeker dan een lead kunnen zijn? Nee, bij leads kun je er vanuit gaan dat je de mogelijkheid hebt om contact met hen op te nemen.  

Wanneer we van leadgeneratie spreken draait het vervolgens logischerwijs om het verzamelen van deze leads. Dit zijn namelijk de mensen uit je doelgroep waarvan je weet dat de kans groter is dan gewoonlijk dat zij jouw producten of diensten zullen afnemen. Hoe meer je er daarvan hebt, hoe beter je jouw omzet kunt laten groeien.  

De verschillen tussen prospects, leads en potentiële klanten 

Naast leads zijn er ook nog zogeheten prospects en potentiële klanten. Deze drie verschillen van elkaar, maar niet zoveel als je misschien zou denken. Hieronder lichten we de drie begrippen toe om het verschil duidelijk te maken.  

Prospect 

Wanneer er wordt gesproken van een prospect, dan gaan we ervan uit dat het draait om personen of organisaties die binnen de beoogde doelgroep voor een bepaald product of specifieke dienst vallen. Deze hebben echter nog geen interesse getoond in die producten of diensten.  

 Lead 

Bij een lead weten we wel, zoals eerder beschreven, dat iemand in aanraking is gekomen met het product of de dienst. Iemand die bijvoorbeeld zijn e-mail adres heeft achtergelaten bij een nieuwsbriefinschrijving kun je zonder twijfel zien als lead, bijvoorbeeld!  

Potentiële klant  

Wanneer een lead nog een stapje verder gaat en duidelijk interesse toont in het eventueel afnemen van jouw dienstverlening, draait het om een potentiële klant. Deze hoeft alleen nog maar over de streep te worden getrokken.  

Het verschil tussen B2B en B2C 

Nu je begrijpt wat leads zowel leads als leadgeneratie inhouden leggen we je graag het andere deel van B2Bleadgeneratie uit. Er zijn namelijk twee soorten leadgeneratie. Dit zijn B2B en B2C. Dit zijn afkortingen voor respectievelijk business to business en business to consumerKortom, B2B draait om interacties tussen bedrijven onderling en B2C draait juist om interacties tussen bedrijven en consumenten.  

In de maritieme sector vinden er zelden interacties tussen bedrijven en consumenten plaats. De eindklant is in de meeste gevallen namelijk niet in beeld. We spreken daarom vrijwel uitsluitend van B2B interacties wanneer we over de maritieme sector spreken.  

Waarom B2B-leadgeneratie cruciaal is binnen de maritieme sector 

Leadgeneratie is één van de beste manieren is om actief te werken aan het vinden van nieuwe klanten. Tegelijkertijd bevindt de maritieme sector zich vrijwel exclusief in het B2B speelveld. Dit betekent dat B2B-leadgeneratie uitstekend geschikt is om je omzet, als bedrijf in de maritieme sector, te verhogen. Uiteraard zijn er allerlei verschillende manieren om dit in de praktijk te brengen. Zo worden leads vaak gegenereerd middels een contentstrategie, of juist een vorm van outbound marketing.  

Aan de slag met B2B-leadgeneratie 

Ben jij actief in de maritieme sector en zou je graag aan de slag willen gaan met B2B-leadgeneratie voor jouw organisatie? Bij Kelson gaan we hier graag samen met jou mee aan de slag. Neem dus gerust contact met ons op om je eventuele vragen te stellen of een kennismakingsgesprek in te plannen!