WAT IS INBOUND MARKETING?

Inbound marketing is gericht op het creëren van een optimale klantbeleving vanuit het oogpunt van de koper, waarbij de verkopende partij op de juiste plaats, op het juiste tijdstip, met de juiste informatie bij de juiste personen aanwezig is. Om deze ultieme beleving te creëren, is het belangrijk dat alle personen of afdelingen waar klanten en potentiële klanten mee in aanraking komen, aan eenzelfde aangename beleving bijdragen. De inbound methode heeft dus niet alleen betrekking op de marketingactiviteiten, maar ook op sales en de klantenservice afdeling.

DE 4 FASES VAN INBOUND

Inbound bestaat uit vier fasen: “Attract”, “Convert”, “Close” en “Delight”. De ‘attract’ fase is erop gericht vreemden naar de website te trekken door middel van bijvoorbeeld blogposts of aanwezigheid op social media. Website bezoekers vormen echter nog geen leads. Een lead is namelijk een persoon die oprecht interesse in het product en/of de dienst van jouw organisatie toont en die zich kenbaar heeft gemaakt. Dit kenbaar maken gebeurt in de ‘convert’ fase. Via een formulier op een landingspagina kan, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper of e-book, educatieve content worden geboden. De informatie moet van dusdanige waarde voor de websitebezoeker zijn, dat deze bereid is zijn of haar contactgegevens hiervoor achter te laten. Wanneer een persoon zich kenbaar heeft gemaakt en in een lead is geconverteerd, is het belangrijk deze persoon zo goed en vooral zo persoonlijk mogelijk door het aankoopproces te begeleiden. Cruciaal hierbij is een CRM-systeem waarin alle klantdata opgeslagen is. Deze klantdata zorgt er namelijk voor dat, ongeacht welke afdeling binnen jouw organisatie met een potentiële afnemer in aanraking komt, communicatie ten alle tijden gepersonaliseerd kan worden. Dit leidt tot een optimale klantbeleving of customer experience. Deze persoonlijke en prettige ervaring zorgt voor het opbouwen van vertrouwen en leidt de potentiële afnemer de ‘close’ fase in, waar deze uiteindelijk tot klant geconverteerd wordt. Maar dat is nog niet het einde van de reis. Uiteindelijk wil je de potentie van een afnemer zo goed mogelijk benutten en herhalingsaankopen stimuleren. Het ultieme scenario is ervoor zorg te dragen dat bestaande, tevreden klanten als ambassadeur gaan optreden en jouw organisatie ook bij hun relaties gaan aanbevelen.

Meer informatie over inbound marketing kun je vinden in onze blog.

KELSON & HUBSPOT

Kelson is er trots op zich gecertificeerd HubSpot marketingpartner te mogen noemen. Dankzij dit partnerschap kunnen opdrachtgevers optimaal profiteren van de gebundelde expertise op inbound marketinggebied in de maritieme sector. HubSpot heeft als basis een CRM-pakket dat uitgebreid kan worden met onder andere de volgende indrukwekkende tools:

  • Marketing automation tools
  • Contact activity
  • SEO (Search Engine Optimization) & content strategy tools
  • Blog & content creation tools
  • Live chat
  • E-mail marketing tools
  • Lead qualification
  • ROI (Return On Investment) reporting
  • Custom dashboards

Kelson biedt haar diensten aan om de software zo snel mogelijk up and running te krijgen en ervoor te zorgen dat de website actief ingezet kan worden om leads te genereren of het merk te versterken. Hierbij kun je denken aan de volgende activiteiten:

  • Ontwikkeling van een inbound marketingstrategie
  • Doelgroep onderzoek
  • Implementatie van het CRM-pakket
  • Het produceren van hoogwaardige content om bezoekers naar uw site te trekken en te converteren in leads
  • Zoekwoord onderzoek
  • Toepassing van SEO-technieken en invulling van de content-strategie

MEER LEREN?

Wil je graag meer weten over hoe je de inbound marketing methode kunt toepassen op jouw organisatie? Kelson organiseert maandelijks een event waarbij commerciële professionals bij elkaar komen om te sparren over lead generation en inbound marketing. Deelname is gratis. Om de aanwezigen een persoonlijke ervaring te kunnen bieden, waarbij advies gegeven wordt met betrekking tot de huidige website, is er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Wil je liever advies in een 1-op-1 sessie? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan. Gedurende een 30 minuten call gaan we dieper in op jouw persoonlijke uitdagingen en onderzoeken we of Kelson hier een passende oplossing voor kan bieden.